دلایل جوش اوردن ماشین + راهکار امداد خودروی تهران

دلایل جوش اوردن ماشین + راهکار امداد خودرو تهران

 

جوش آوردن ماشین می‌تواند بدلیل افزایش دمای موتور  و کاهش سطح آب آن باشد. اگر این اتفاق افتاد باید ماشین را متوقف کرد چون این کار باعث میشود تا آمپر پایین بیاید.

برای جلوگیری از ایجاد آسیب های بیشتر به موتور ماشین، بهتر است تا در زمان جوش آوردن، به سرعت با امداد خودرو تهران تماس بگیرید تا کارشناسان با تجهیزات لازم به خودروهای شما رسیدگی کرده و علت اصلی این اتفاق را یافته و به سرعت آن را رفع کنند.

 

علت جوش اوردن ماشین:

 

جوش اوردن ماشین

جوش اوردن ماشین

 

خودرو زمانی جوش می آورد که سیستم خنک کننده آن با مشکل مواجه شده و در آن انتقال، جذب و خارج شدن گرما به درستی رخ ندهد.

 

1.مشکلات مربوط به مایع خنک ‌کننده – جوش اوردن ماشین 

 

اگر از مایع خنک کننده نامناسبی برای موتور ماشین خود استفاده کرده باشید و یا نسبت آب به مایع خنک کننده را کم یا زیاد ریخته باشید، ماشین شما جوش خواهد آورد.

این مشکلات منجر به داغ شدن بیش از حد موتور خواهند شد.به همین دلیل اگر احساس می کنید این مشکل مربوط مایع خنک کننده ماشین است، بر اساس دستورالعمل شرکت سازنده مایع خنک کننده را تخلیه و مجدداً آن را با نسبت مناسبی از آب پر کرده و در رادیاتور بریزید.

 

2.سیستم خنک‌ کننده دچار نشتی است- جوش اوردن ماشین 

 

یکی از دلایل جوش اوردن ماشین، نشتی در سیستم خنک کننده خودرو است. در صورتی که پمپ آب رادیاتور شلنگ‌ها، هوزینگ ترموستات و واشر سر سیلندر خودرو شما دچار نشتی شده باشند، موتور نمیتواند خنک شود و همین منجر به جوش آوردن ماشین خواهد شد.

در صورتی که توانستید محل نشتی را بیابید، باید به سرعت جلوی آن را بگیرید. با این وجود فراموش نکنید که قطعات موتور خودرو بسیار حساس هستند.

 

3.پمپ آب شکسته است- جوش اوردن ماشین – جوش اوردن ماشین 

وظیفه پمپ اب رساندن و به گردش درآوردن مایع خنک کننده در موتور ماشین است.

وجود یک مشکل بسیار کوچک در پمپ آب می‌تواند به جوش آوردن خودرو منجر شود. در این بین امکان دارد که پمپ آب خودرو شما شکسته و یا نشتی داشته و یا پروانه های آن گیر کرده باشند.

 

4.شلنگ‌ها دچار گرفتگی است- جوش اوردن ماشین 

 

اگر مشکل داغ کردن خودرو شما از مایع خنک کننده و یا نشتی نباشد، امکان دارد که جوش آوردن خودرو به دلیل وجود گرد و خاک و یا ذرات ریز در شلنگ های خودرو شما اتفاق بیافتد. گرد و غبار می تواند موجب گرفتگی شلنگ های خودرو شده و از گردش مایع خنک کننده در موتور جلوگیری کند. به همین جهت بهترین کار و راه حل در این موقعیت تصفیه و تمیز کردن این سیستم و سپس مجدداً پر کردن مخزن خنک کننده است.

 

5. ترموستات خراب است.

 

در صورتی که ترموستات خودرو شما آسیب دیده و دچار مشکل شده باشد، خودرو نخواهد توانست تا دمای خود را حفظ کند و در نتیجه تناسب میزان خنک‌کننده درون موتور خودرو به هم خواهد ریخت که سبب داغی بیش از حد خودرو خواهد شد. در واقع وظیفه ترموستات تنظیم میزان خنک کننده‌ای است که وارد موتور می شود و از این رو دمای خودرو را کنترل می‌کند.

 

6.فن رادیاتور

 

یکی دیگر از دلایل جوش آوردن خودرو، خرابی فن خودرو است. در صورتی که شدت چرخش فن رادیاتور دچار مشکل شده باشد و فن آن روشن نشود، دمای خودرو بالا رفته و خودرو جوش خواهد آورد.

 

7.روغن موتور

 

اگر روغن موتور شما به اندازه کافی نباشد، دمای موتور افزایش یافته و احتمال جوش آوردن آن نیز بیشتر خواهد شد. به همین جهت باید به طور منظم و مرتب سطح روغن موتور خودروی خود را بررسی کنید و توجه داشته باشید که آن را در زمان مناسب تعویض نمایید.

 

راهکارهای مناسب در زمان جوش آوردن ماشین

 

جوش اوردن ماشین

جوش اوردن ماشین

 

1.از ترمز کمتر استفاده کنیم.

 

در صورتی که در ترافیک متوجه شدید که دمای خودرو شما حال بالا میرود بجای ایستادن کامل به آهستگی به حرکت خود ادامه دهید و از ترمز کمتری استفاده نمایید؛ چرا که ترمز های پیاپی باعث خواهد شد تا بار موتور افزایش یافته و خودرو بیش از پیش داغ شود.

 

2.کولر را خاموش کنیم و پنجره هارا باز کنیم.

 

باز کردن پنجره ها و خاموش کردن کولر خودرو می تواند فشار وارده بر روی موتور را کاهش داده و به خنک تر شدن سریع تر آن کمک کند.

 

3.در کنار جاده متوقف شویم.

 

اگر دمای خودرو شما به طور ناگهانی در حال افزایش است، بهتر است از سمت راست حرکت کرده و در کنار خیابان یا جاده پارک کنید و اجازه دهید تا دمای موتور کاهش یابد.

 

4.بخاری ماشین را روشن کنیم

 

روشن کردن بخاری می‌توانید گرمای ناشی از موتور را به بخش سرنشینان برده و آن را خنک تر نمایید.

 

5.دنده را خلاص کنیم و در ترافیک گاز بدهیم

 

خلاص کردن دنده و به ارامی گاز دادن ماشین در ترافیک باعث میشود تا سرعت پمپ آب و فن رادیاتور افزایش یابد و هوا و مایعات بیشتری در درون رادیاتور وارد گردد که در نتیجه از جوش اوردن ماشین شما جلوگیری خواهد کرد.

 

6.در صورت نیاز مایع خنک کننده ماشین را پر کنیم

 

بهتر از تا مخزن مایع خنک کننده خودرو را بررسی کرده و چک کنید. شاید نیاز باشد چند تا مخزن را پر نمایید.

 

7.محل نشتی سیستم خنک‌ کننده را پیدا کنیم.

 

یکی از رایج ترین و شایع ترین علل جوش آوردن خود را همان طور که گفته شد، نشتی در سیستم خنک کننده است. از این رو در صورتی که با مسائل فنی آشنا هستید بهتر است تا به دنبال نشتی بگردید و سعی کنید آن را تا حد ممکن بپوشانید.

 

وقتی ماشین جوش اورد چه کارهایی انجام ندهیم؟

 

جوش اوردن ماشین

 

1.ماشین را خاموش نکنید

 

بسیاری از رانندگان کم تجربه در زمان مواجهه با جوش آوردن خودرو، آن را به سرعت خاموش می کنند. اما باید بدانید که این کار نه تنها مفید نیست بلکه می تواند آسیب های بیشتری را نیز برای موتور شما ایجاد کند؛ چرا که در واقع با خاموش کردن خودرو و حرکت آب درون رادیاتور نیز متوقف شده و همین امر روند خنک شدن موتور را به تاخیر خواهد انداخت.

در کنار این مورد خاموش شدن ماشین و توقف حرکت پیستون ها در حرارت بالا ممکن است موجب چسبیدن رینگ به دیواره سیلندر شده و موتور به اصطلاح جام کند. این اتفاق خودرو شما را از کار انداخته، شما را در جاده گذاشته و خسارت های مالی سنگینی را نیز برایتان در پی خواهد داشت.

 

2.رانندگی نکنید

 

یکی از اصلی ترین کارهایی که باید در زمان جوش آوردن خود را انجام دهید، آن است که که از حرکت بایستید. چرا که رانندگی کردن و در کنار آن گاز دادن موجب افزایش تحرک پیستون در سیلندر شده و همین عامل دمای موتور را بیش از پیش افزایش خواهد داد. علاوه بر این دنده های سنگین نیز فشار زیادی به موتور خواهد آورد، از این رو نباید چنین تصور کنید که سرعت پایین برای خودرو ضرر و زیانی به دنبال ندارد.بر همین اساس در زمان جوش آوردن خودرو به سرعت با دنده آزاد خودتان را به نخستین محل پارک برسانید و خود را محل مناسبی متوقف نمایید. سپس اقدامات بعدی را انجام دهید.

 

3.روی موتور آب نریزید تا از جوش اوردن ماشین جلوگیری کنید

 

توجه داشته باشید که بر خلاف ریختن ‌ آب بر روی رادیاتور، آب ریختن بر روی موتور می تواند صدمات جدی و جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد؛ چرا که چدن استفاده شده در پوسته موتور بسیار شکننده و حساس است و هرگونه تغییر ناگهانی دما موجب انبساط و انقباض آن شده و سبب ترک خوردن آن می گردد. علاوه بر این وجود اختلاف حرارت در بیرون و داخل موتور نیز این خطر را تشدید می کند.

 

4.درپوش رادیاتور را باز نکنید تا از جوش اوردن ماشین جلوگیری کنید

 

دقت کنید که به هیچ وجه زمان جوش آوردن خودرو، درپوش رادیاتور را باز نکنید و یا با احتیاط و پس از گذشت سطح کمی زمان آن را باز کنید؛ چرا که دمای بسیار زیاد موتور می‌تواند آب درون رادیاتور را به حد انفجار برساند. باز کردن درپوش با خروج بخار متراکم و آب جوش موجود در رادیاتور همراه است که می‌تواند آسیب جدی را به صورت و دست شما وارد سازد.

 

چه کارهایی انجام دهیم تا از داغ کردن و جوش اوردن ماشین جلوگیری کنیم؟

 

جوش اوردن ماشین

جوش اوردن ماشین

 

1.آب رادیاتور را بررسی کنید

 

یکی از مواردی که همیشه باید به آن توجه داشته باشید آب رادیاتور است و باید دقت کنید تا درجه آمپر آب موجود در رادیاتور در روزهای گرم سال به هیچ عنوان کمتر از میزان استاندارد تعریف شده در دفترچه راهنمای خودرو نباشد. در واقع به علت گرمای زیاد در تابستان باید شما به صورت منظم و دوره ای به بررسی آب موجود در رادیاتور بپردازید.

 

2.روغن موتور را بررسی کنید

 

یکی دیگر از عوامل مهمی که باید برای جلوگیری از جوش آوردن خودرو به آن توجه کنیم، روغن موتور است. شما باید روغن موتور را در روزهای گرم سال به صورت دوره ای و مرتب تعویض نمایید؛ چرا که استفاده طولانی مدت از روغن موتور باعث می‌شود تا خاصیت اولیه آن از دست داده و در نهایت میزان گرانروی آن کاهش یابد. کاهش گرانروی به این معناست که روغن در زمان برخورد با قطعات داخل موتور نمی تواند به خوبی وظیفه خود را انجام دهد و در نتیجه از خنک کنندگی لازم نیز برخوردار نمی باشد.

 

3.اتصالات و لوله های آب را بررسی کنید.

 

یکی دیگر از راه های جلوگیری از جوش آوردن خودرو و کاهش دمای موتور، بررسی اتصالات و لوله های آب خودرو است. به طور کلی گرمای بیش از حد باعث می‌شود تا در اثر انبساط بست های موجود در مسیر جریان آب ورودی و خروجی به موتور و لوله ها گاهی اوقات از جای خود در بیایند و یا سست شوند که همین موضوع باعث خواهد شد تا مقداری از آب موجود در رادیاتور به بیرون نشت کرده و سبب کاهش سطح آب رادیاتور شود.

 

4.هواگیری به موقع

 

یکی از عواملی که باید حتماً برای کاهش دمای موتور به آن توجه کنید، هواگیری به موقع رادیاتور پس از هر بار جوش آوردن خودرو است.

در واقع هر بار که خودروی ما جوش می آورد و یا به دلایلی مقداری از آب آن کاهش می یابد، کمی هوا در مسیر لوله های آب درون موتور نفوذ پیدا می کند که همین هوا باعث می شود تا عمل خنک کردن خودرو با اختلال مواجه شده و در نهایت دمای موتور کاهش پیدا نکند.

 

5.انتخاب صحیح مسیر و عدم کار کردن درجا

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند منجر به جوش آوردن خودرو و داغ کردن موتور آن شود، درجا کار کردن کار کردن با دور موتور بالا و توقف در ترافیک است؛ چرا که باعث می شود تا دمای موتور به تدریج افزایش پیدا کند. به همین جهت سعی کنید تا مسیر هایی را برای رفت و آمد را انتخاب کنید که کم ترافیک باشند و سرعت مناسبی داشته باشید. در واقع حرکت خودرو در سرعت مناسب و در دور موتور پایین در آن باعث می‌شود تا همیشه هوا در آن جریان یافته و موتور خنک تر گردد.

 

6.پروانه و فن های خودرو را بررسی کنید

در صورتی که خودروی شما قابلیت نصب پروانه را در قسمت جلوی خود دارد، توصیه ما به شما این است که در فصل های گرم سال حتماً این پروانه را نصب نمایید. در کنار آن اطمینان یافتن از سلامت فن های رادیاتور نیز نقش بسزایی در کاهش دمای رادیاتور و در نتیجه کاهش دمای موتور خواهد داشت.

نظرات بسته شده است.